O tom, že při tvorbě svého webu budete (pravděpodobně) brečet

O zveřejnění tohoto článku jsem hodně přemýšlela. Ale když jsem se na toto téma bavila s jednou klientkou, její slova: “Tak to mi spadl kámen ze srdce, že v tom nejsem sama,” mě přesvědčila, že to nebude jen nesmyslně poskládaný obsah, aby na tom blogu něco bylo.

 

Víte, já když někomu řeknu, že jsem si svůj web dělala 2 roky, dívá se na mě jako na blázna.
Že co mi na tom tak dlouho trvalo, však postavit web umím. Psát taky. A marketing mi taky není úplně cizí.
No jo, jenže já v těch svých 20 tak trošku nevěděla, co se s sebou. A měla jsem z toho tak trošku (hodně) depku.
Věděla jsem, že toho dokážu hodně. Ale co vlastně bych mohla dělat, aby to klientům něco přineslo? Co bych dokázala dělat úplně sama, když nebudu pracovat s nikým v týmu? 

A pak přišly taky další otázky: 

  • kdo vlastně jsem? 
  • jakou hodnotu klientům můžu nabídnout?
  • jaký je můj styl psaní?
  • jak to mám těm lidem říct? 
  • kde s nimi mám komunikovat? 
  • tedy, kdo je cílovka – kdo jsou moji klienti?
  • s tím taky souviselo, kolik si za svou práci můžu říct? 
  • a co na webu MUSÍ být, protože to řekli ti výše? Tedy ze zákona?
  • a taky i takové “blbosti” jako, který se mnou ladí font písma, barva … ?

A přiznám se vám, brečela jsem. Upadala do depek, že se na to všechno vykašlu a půjdu někam za kasu. Byla jsem naštvaná sama na sebe, pokaždé co jsem otevřela svůj web, nebo když se mě někdo zeptal, kde najde co dělám. 

Myslela jsem si, že je to jenom můj problém. Že jsem mladá, blbá, která zrovna vyšla ze školy a mám nějakou postpubertální krizi.
Ukázalo se ale, že je jedno jestli mně bylo 20, nebo je vám 30, 40, 50 … jakmile má člověk hrdě říct, co dělá. Má to učesat do nějaké čtivé formy. Jakmile má říct, co to jeho hrabání na písečku přinese druhým, je to trošku problém.
V tu chvíli se i těm, kteří jsou totálně IT nepolíbení, zdá to naťukání webu jako banálnost oproti tomu, dát dokupy všechen ten obsah

Je skupina lidí, kteří právě čtou tento článek a nevěřícně kroutí hlavou, o čem to sakra mluvím?!
Ale taky je TA skupinka lidí, která už nějakou tu dobu otevírá své prázdné webové stránky, nebo si po sobě pořád dokola čte jednu jedinou větu – a ještě suchou jako neuvařenou nudli – kterou o sobě byli schopni napsat a je jim do breku

 

Takže pokud jste nějaký malý podnikatel nebo podnikatelka, pečete dobrý koláče, umíte prvotřídně navrtat poličku nebo vytvořit fakt skvělou grafiku, ale vlastně vůbec nevíte, kde začít, tak tady máte pár tipů:

 

1. Miluj, co děláš a peníze přijdou samy!

Noooo, za á) když vás něco baví a chcete to transformovat v byznys, nejprve se zamyslete, jestli je to vůbec byznysově schopné. Jestli je o takovou věc/službu vůbec zájem. A jestli jsou za to lidi schopni a ochotni zaplatit.
Za bé) jelikož se předpokládá, že nejste obrovská korporace, která si může zaplatit experta na každý prd, uvědomte si, že i když např. výrobu samotného produktu milujete, budete muset na své prodejní cestě dělat i věci, které zase tolik milovat nebudete. Jako: komunikovat se zákazníky, nastavovat prodejní procesy, kamarádit se sockama – Facebook, Instagram … 

2. Víte, jakou hodnotu předáváte? 

Problém totiž je, že vy nebudete prodávat ani svůj produkt ani svou službu. Stejně tak jako CocaCola neprodává hnědou vodu s množstvím cukru, které by vás klidně mohlo i porazit. CocaCola prodává emoce, prodává tu parádní atmošku s přáteli na pláži nebo pohodu s rodinou u večeře.
Takže chraň vás Bůh prodávat keramickou misku. Vy prodáváte ty skvělé snídaně servírované ve vaší misce, které zákazníkovi udělají celý den!

3. Existují jednoduché nástroje, přesto ale nefungují jako továrna na splněná přání

Když já doporučuji nástroje na tvorbu webu, tak vždycky zmiňuju, že jsou opravdu jednoduché na ovládání. A nelžu, fakt jsou. ALE! To neznamená, že to nebude hodně práce. Pokud si zakládáte webovky, existují dneska nástroje, které vám to usnadní, ale napojit to na prodejní procesy, není lusknutím prstu. Musíte to vymyslet, musíte to poskládat tak, aby to bylo “must-have” pro vaše klienty a musíte to nastavit. A to není práce na hoďku v kavárně s božsky vypadajícím kafe na Instagramu. Je to spíš na tejden se zahrabat někde do nory, kde na vás nikdo nebude mluvit a jen vám bude podávat jeden hrníček s kávou za druhým. 

 

4. Komunikace, kontakty a sociální sítě

A vážení samozřejmě nekončíme u toho, že si postavíte web. Aby si od vás něco koupili, budete s nimi muset komunikovat. Budete muset sbírat kontakty (ano, takže i vás se týká strašák zvaný GDPR) a budete muset být vidět. A ano, dneska to není taková dřina jako několik let zpět, ale je to další spousta času, který budete potřebovat. Komunikovat s klienty, když se jim něco nelíbí, když se jim něco líbí. Na sociálních sítích jim říkat, jak moc se jim to bude líbit a jak se to líbilo těm před nimi.
Publikovat fotky a posílat e-mailové kampaně, odpovídat na komentáře a vymýšlet nové a nové texty do Facebook reklamy. 

 

5. Nezapomeňte, že i webu se týká zákon

To bude pravděpodobně jedna z těch věcí, která vás na vašem byznysu fakt bavit nebude, ale jako všude budete muset plnit řádky, které napsal někdo nad vámi (námi všemi) – tedy budete muset myslet na zákon. A na to, co podle zákona musíte splnit, abyste mohli web mít, abyste na něm mohli prodávat, abyste mohli rozesílat e-mailové kampaně a spouštět reklamy

 

Přeji vám hodně štěstí a co nejméně slz ;)

 

Míša Gřešková

Copywriterka at EDUWAY s.r.o.
Copywriterka, (event)markeťačka, blogerka a autorka knihy Neštěstí ve štěstí.
Míša Gřešková
Míša Gřešková
Copywriterka, (event)markeťačka, blogerka a autorka knihy Neštěstí ve štěstí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • e-book: 5 kroků k vytvoření webu, který oprvadu prodává

    Stáhněte si e-book ZDARMA a naučte své webové stránky konečně prodávat!

  • Články, které sklidily nejvíce úspěchů:
  • Chci dostávat nové články do své e-mailové schránky
  • Kategorie